Skolsköterskors reflektioner av arbetet med psykisk ohälsa hos barn : en intervjustudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Studier visar att skolsköterskan idag möter allt fler barn med psykisk ohälsa. Skolsköterskan har en central roll i att hjälpa barn med psykisk ohälsa. Skolsköterskor i tidigare studier upplevde frustration över att inte kunna hjälpa skolbarnen med psykisk ohälsa till ett bättre mående. Syfte: Syftet med studien var attbeskriva skolsköterskors reflektioner av arbetet med psykisk ohälsa hos barn. Metod: Studien hade en beskrivande design med kvalitativ ansats. Deltagarna valdes ut genom ändamålsurval. Åtta skolsköterskor intervjuades i studien. Till intervjuerna användes semi-strukturerade frågor. Det transkriberade materialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Huvudresultat: Skolsköterskorna beskrev att de möter många olika typer av psykisk ohälsa och kommer i kontakt med barn på flertalet olika vis. Skolsköterskorna lyfte glädje och lycka som positiva aspekter när arbetet lyckades och ett barn började må bättre. Det framkom också känslor som frustration och maktlöshet när tiden eller resurserna inte räckte till för att hjälpa ett barn. Slutsats: Föreliggande studie visar att skolsköterskornas arbete med psykisk ohälsa är förtroendefullt med många positiva och givande aspekter. Samarbete med andra professioner och instanser är nyckeln till framgång i arbetet. Arbetet med barn som lider av psykisk ohälsa kan många gånger vara svårt och det är inte alltid som arbetet faller ut väl. Mer resurser och mer tid är två av sakerna som anses skulle underlätta skolsköterskans arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)