Elevers användning av matematiska begrepp

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie var att lyfta fram, analysera och diskutera elevers begreppsuppfattning. Jag har kommit i kontakt med enåldersintegrerad klass med elever i åldern 9-11 år, skolår 3-4, och deras tematiska arbete kring människokroppen. I mitt arbetetillsammans med eleverna uppmärksammade jag att vissa centrala ord och begrepp som användes i detta tematiska arbete, ocksåär av central betydelse inom matematikens språk. Mitt syfte var att undersöka hur elever använder ett urval av några centrala ordoch begrepp när de utifrån egen fantasi skriver en berättelse. Jag vill också undersöka om eleverna kan tolka dessa ord ochbegrepp då de ingår i matematiska uppgifter.Vilka centrala ord och begrepp fanns både i elevernas läromedel i matematik och i de faktaböcker som användes i deras tematiska arbete om människokroppen?Hur använde eleverna dessa ord och begrepp när de utifrån egen fantasi skriver en berättelse?Hur eleverna tolka dessa ord och begrepp när de ingick i texten till en matematikuppgift?MetodJag ansåg att kvalitativa undersökningar, vore en bra grund att använda sig av till min studie, då en kvalitativ undersökningsmetodlämpar sig väl för att få en djupare syn på de centrala orden och begreppen som eleverna har fått använda sig av. Jag har använtmig av metodtriangulering för att kunna bearbeta matematikbegreppen ur olika infallsvinklar. Eleverna har fått ett frågeformulärmed olika matematikuppgifter, som de ska besvara. Eleverna har även fått i uppgift att skriva egna berättelser med några utvaldaord och begrepp. Berättelserna och de matematiska frågeställningarna har analyserats och redovisats i en matris.ResultatJag konstaterade i mitt resultat att det var svårt för några elever att använda och tyda de utvalda begreppen enligt dematematikuppgifter som jag hade lämnat ut. Av min datainsamling att döma, kunde jag fastställa att alla elever trots allt en hadeförståelse som ligger nära begreppens sanna innebörd. Det kändes viktigt att fortsätta arbeta med elevernas förståelse av ord ochbegrepp för att de ska kunna lösa matematikuppgifter. En grundförutsättning för att eleverna ska kunna utvecklas är att de känneren tilltro och trygghet till sin egen förmåga vilket generar till ökad självkänsla och ökat självförtroende. Denna studie är väsentligför min framtida yrkesroll, som pedagog.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)