Picknick i Paradiset - kulinarisk turism på Österlen

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Vårt syfte är att undersöka på vilket sätt kulinarisk turism har potential att särskilja en region från andra. Vår empiriska studie tar sin utgångspunkt i ett regionalt matkoncept, en picknickkorg, och dess förmåga att synliggöra fem begrepp; rörlighet, plats, upplevelse, identitet och äkthet. Våra frågeställningar är: Hur påverkar matkonceptet turistens rörelse på Österlen? På vilket sätt bidrar matkonceptet till att skapa Österlen som plats? Hur skapas matupplevelsen på Österlen? Hur skapas identitet utifrån symbolvärden som kan kopplas till matkonceptet? På vilket sätt kan matkonceptet skapa en känsla av äkthet? Vi har använt oss av en kvalitativ metod och vårt empiriska material bygger på intervjuer och observationer. Intervjuerna utfördes med fem turist- och matproducenter på Österlen. Vi har kommit fram till picknickkonceptet kan påverka turisters rörelse genom främst användandet av mjuk kontroll i form av marknadsföring och infrastrukturella prioriteringar. Picknickkon-ceptet kan dessutom bidra till att skapa Österlen som plats främst genom de relationer och mentala föreställningar som skapas, men även genom att maten materialiserar Österlen som plats. Picknick-upplevelsen skapas genom ett stort antal faktorer. Matens förmåga att involvera alla sinnen och därigenom skapa helhetsupplevelser är viktig del. Därtill är en viktig aspekt hur turisten väljer att transport-era sig och hur upplevelselandskapet arrangeras av mat- och turist-aktörerna. Under förutsättning att turister väljer att se picknick-konsumtion som en klassmarkör kan korgen bidra till att skapa både individuell och regional identitet. Picknickkorgen som symbol för kulinariskt arv bidrar även den till att skapa regional identitet under förutsättning att innehållet representerar mattraditioner och kvalitet. Vidare kan picknickkonceptet skapa en känsla av äkthet genom att kopplingar mellan maten och det lokala på olika sätt tydliggörs för turisten. Slutligen kan vi utifrån vårt empiriska exempel konstatera att regioner kan särskilja sig från andra genom att kulinarisk turism skapar rörlighet, plats, upplevelse, identitet och äkthet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)