Ett likvärdigt skolsamhälle? : En fallstudie över den etniska och socioekonomiska skolsegregationen i Uppsala kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Enligt definitionen av likvärdighet ska alla elever i Sverige, oavsett sociala förutsättningar, ha rätt till likvärdig utbildning av god kvalitet. Skolverket bedömer emellertid att likvärdigheten i den svenska grundskolan har sjunkit vilken yttrar sig genom ökade variationer i skolors genomsnittliga betygsresultat. Utvecklingen karaktäriseras även av en ökad sortering av elever mellan skolor utifrån elevens etniska och socioekonomiska bakgrund. I studien har förändring av likvärdighet undersökts med avseende på skillnader i slubetyg mellan olika elevgrupper samt förändringar i elevsammansättningar utifrån etnisk och socioekonomisk bakgrund. Undersökningen har genomförts med en rad kvantitativa metoder, däribland segregationsindex och interaktionsindex. Studien kan tydligt konstatera att likvärdigheten på Uppsalas skolmarknad minskar. Betydelsen av elevens etniska och sociala bakgrund är hög för dess betyg och samtidigt ökar uppdelningen av elever mellan skolor. Där den ökade uppdelningen av elever utifrån etnicitet är särskilt påfallande. Den etniska segregationen förefaller öka i högre takt än den socioekonomiska som visar på relativt konstanta segregationsvärden. Det som går att säga om den socioekonomiska segregationen är att elever med högskoleutbildade föräldrar i högre grad verkar söka till friskolorna. En tes som även stärks av tidigare forskning som menar att det är eleverna från gynnsamma sociala förutsättningar som nyttjar det fria skolvalet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)