"För att få ett jobb!" : Hur det kvinnliga entreprenörskapet kan jämföras med situationen som anställd

Detta är en Kandidat-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Författare: Alice Appelblad; [2007]

Nyckelord: Kvinnligt entreprenörskap;

Sammanfattning: Hur kvinnor kan uppleva och uppfatta entreprenörskap är vad denna uppsats syftar till att beskriva. Utifrån syftet presenteras vetenskapliga artiklar och en undersökning av kvinnor i Umeå. Uppsatsen följer därmed en deduktiv ansats och beskriver en kvalitativ undersökning. Uppsatsen håller sig till en hermeneutisk kunskapssyn. Den teoretiska referensramen består i huvudsak av beskrivande och diskuterande kring ett urval av vetenskapliga artiklar om kvinnligt entreprenörskap. I det kapitlet behandlas motiv och drivkrafter till företagande, hur den kvinnliga entreprenören beskrivs i litteraturen och vilka hinder som kvinnliga företagare beskrivs stöta på i artiklarna. I min undersökning som sedan beskrivs, intervjuas sex kvinnor, där tre arbetar som anställda och tre driver egna företag. Ur intervjuerna diskuteras sedan likheter och skillnader mellan de olika kvinnorna, men även med det teoretiska underlaget. Denna diskussion utmynnar slutligen i slutsatser där en relativ aspekt i kvinnornas berättelser kan framhållas. Det framkom nämligen hur de kvinnliga företagarna jämförde företagandet med det tidigare arbetet, vilket fick företagandet att upplevas som lockande jämfört med detta. Något annat som kan framhållas är hur de omständigheter som rådde i kvinnornas arbetsliv innan företagandet blev en utlösande faktor för företagsstarten. Även de anställda kvinnornas inställning till företagande kunde sättas i relation till deras nuvarande arbete. De uppfattades som mycket nöjda med sina nuvarande anställningar, något som tycktes få företagandet att verka mindre lockande. Hur språket kan spela in, till exempel då inkomst som drivkraft till företagandet diskuterades bland de kvinnliga företagarna, bör också nämnas bland resultaten av undersökningen. Slutligen, visade det sig också hur en genomgående positiv upplevelse av företagandet fanns bland de kvinnliga entreprenörerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)