Att välja skolan igen, kanske, trots allt

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Skolan är ett hett ämne i dagens debatt och problem som har lyfts fram på senare år är att svenska ungdomar lär sig för lite i skolan och att många hoppar av eller går ut gymnasiet med ofullständiga betyg. Uppsatsförfattaren arbetar själv som lärare på en folkhögskola och möter där framförallt unga vuxna som går där av ovan nämnda skäl. Kanske kan deras berättelser säga oss något om både skolans utmaningar och möjligheter. I undersökningen berättar tio folkhögskolestuderande som tidigare avstått, eller avbrutit gymnasiet om sin skolbakgrund inom ramen för kvalitativa intervjuer. Intervjuaren som tidigare har varit intervjupersonernas lärare presenterar val av metod och reflekterar över etiska aspekter, närhet och distans i undersökningen. Analysen har gjorts induktivt, och teoretiska begrepp som visat sig vara relevanta för att skapa en vidare förståelse för innehållet i berättelserna kommer från symbolisk interaktionism, socialkonstruktivism, Pierre Bourdieus kulturanalyser och Anders Perssons maktanalys av skolan. Intervjupersonerna berättar att de flera gånger har valt bort skolan, och sedan börjat om igen. Berättelserna ger uttryck för att deras val i hög grad kan kopplas till interaktionen med signifikanta andra, att skolan som institution har utövat makt i relation till dem och att de i olika grad har mött detta med samtycke och motstånd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)