En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av status och hierarkier i barngrupp

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Anna Roth; [2020]

Nyckelord: Hierarki; Status; Makt; Samspel; Förskola;

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur fem förskollärare uppfattar begreppen status och hierarkier i barngrupp. Metoden för att samla in empiri är med kvalitativa intervjuer. Resultatet har kategoriserats och ett antal kategorier har framträtt som beskriver hur förskollärare uppfattar status och hierarkier i barngrupp.    Resultatet av studien visar att flera av förskollärarna uppfattar begreppet status som ett positivt fenomen i vissa avseenden, då de menar att barn med hög status kan fungera som förebilder för andra barn. Resultatet visar också hierarkier i barngrupp framträder då det finns starka grupper som ställs över och under varandra. Dock menar förskollärarna i studien att de inte uppfattar att det i så stor utsträckning finns hierarkiska ordningar i barngrupper. I resultatet urskildes också kategorier som behandlar materiell och ickemateriell status i barngrupper. I analysen diskuteras de valda teoretiska begreppen i förhållande till resultatet. Analysen visar att förskollärarnas syn på status stämmer med hur begreppen definierats. Vidare visar analysen att några av de fynd som gjorts i studien stämmer överens med resultat från andra studier, medan det finns resultat som är nya.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)