"Vadå ordföljd i svenska? Man hör ju hur det ska låta!" : En studie om svenska som andraspråkslärares explicita grammatikkunskaper.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Författare: Emma Martinsson; [2022]

Nyckelord: explicit; implicit; grammatik; kunskap; andrspråkslärare;

Sammanfattning: Studien utgår från ett antagande om att lärare inom svenska som andraspråk bör ha högre explicita kunskaper än förstaspråkstalare av svenska som inte läst grammatik på högre nivå för att kunna stötta andraspråkseleverna i sin språkutveckling. Detta ställs även i relation till tidigare studier som undersökt lärares attityder till explicit grammatikundervisning. Studien baseras på en enkätundersökning som genomfördes av 26 lärare. Resultatet visar att lärarna i studien har högre explicita grammatikkunskaper än studenterna som de jämfördes med. Det finns en del som avviker från en explicit förklaring av grammatisk strukturer som ändå visar att de har implicit kunskap genom de egna exempel som angetts.  Tidigare studier om lärares attityder till den explicita grammatikundervisningen visade att lärarna samt de blivande lärarna var positiva till grammatikundervisningen. Det finns därför ett samband mellan de studierna och hur frekvent lärarna i den här studien undervisade inom grammatik eftersom en majoritet uppgav att de gjorde det varje eller nästan varje dag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)