Där drömmar möter marknaden

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om den politiska idén och ambitionen om att få den svenska landsbygden att leva och växa, genom att hjälpa mindre företag där att utvecklas. Den politiska retoriken om svensk landsbygd, har under lång tid handlat om att få avfolkningen att avstanna och vända. Ändå upplever de svenska landsbygdskommunerna fortfarande avfolkning eller mycket låg tillväxt. Genom kulturanalys av småföretagares idéer och upplevelser i en sydsvensk landsbygdsregion, undersöks vilka möjligheter och svårigheter den politiska ambitionen har när den möter verkligheten. Drömmen om ett liv som företagare på landsbygden möter ofta en marknad som upplevs som betydligt tuffare än vad man föreställt sig. De företagare som vuxit upp på landsbygden verkar ha en mer realistisk inställning till vilka svårigheter och möjligheter en företagare på landet kan stöta på, än de inflyttade företagarna som uppger att valet att starta företag på landsbygden ofta är gjort i en strävan efter personlig lycka. Genom att avslöja olika blickar på landsbygd, kan vi ställa ytterligare frågor om vilken kunskap som finns och blir till på landsbygden, samt hur sådan kunskap kan användas för att ge bättre förutsättningar till landsbygdens framtid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)