Patentera mera? Portföljbolags innovation efter börsnotering : En eventstudie på svenska marknaden om hur PE- och VC- sponsorer påverkar portföljbolags innovationsnivå efter börsnotering.

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Sammanfattning: Bakgrund: Flera studier har utforskat effekterna portföljbolag utsätts för under ägandeperioden och i samband med tiden efter avyttring, men ingen har studerat PE- och VCaktörernas effekt på portföljbolagens innovation i Sverige. I aktörernas strävan att avyttra portföljbolagen till högre säljmultipel, befarar forskare att negativa konsekvenser till följd av sponsorskapet kan uppstå. Kritik har riktats mot PE- och VC- bolagens kortsiktiga fokus på lönsamhet och även att ökad kommersialiseringstakt kan resultera i negativa utkomster för portföljbolag på längre sikt. Kan det vara så att innovation, en grundpelare i ett företags långsiktiga prestation, försämras efter PE- och VC-sponsorernas aktiva ägandeperiod? Syfte: Studiens syfte är att analysera om svenska portföljbolags innovationsnivå påverkas av att tidigare ha varit PE- eller VC-sponsrade inför en IPO. Syftet är även att analysera sambandet mellan portföljbolagens innovationsnivå och PE- och VC-bolagens ägande. Metod: Studien genomfördes med en kvantitativ metod och med en deduktiv ansats. Innovation kvantifierades som antal patentansökningar och eventstudien använde paneldataanalys för att identifiera och analysera samband mellan PE- och VC-ägandeskap och patentering efter avyttring via IPO. Resultat: Studien finner ett signifikant negativt samband mellan PE-ägande och innovationsnivån i portföljbolagen efter IPO. Sambandet baseras på en observerad avtagande effekt sett till antal ansökta patent efter avyttringsåret, vilket studien menar indikerar på en minskad innovationsnivå. Det återfinns inget signifikant samband mellan VC-ägande och innovationsnivån efter IPO. Studiens slutsats är ett bidrag till det komplexa och flitigt omdiskuterade forskningsområdet innovation, ett område som kräver både resurser och samarbeten för att kunna fastslå brett generaliserbara lagar om hur innovation fungerar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)