Hållbarhetsredovisning -En fallstudie om motivation i fyra valda företag inom klädbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Emilie Eriksson; Anna Johansson; [2011-07-05]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Arbete med hållbarhet och redovisning blir alltmer utbrett inom företagsvärlden. Det är ett val företag gör för att ta vara på de resurser världen har och för att leva upp till det yttre trycket från företagens intressenter. Ett ökat förtroende mellan företag och dess intressenter kan bidra till en förstärkning av varumärket. Vad är det som idag motiverar de undersökta företagen att tillämpa hållbarhetsredovisning alternativt att inte tillämpa det? Syfte: Denna studie avser att undersöka fyra svenska klädföretags incitament till hållbarhetsredovisning och vad som kan skilja dessa åt. Ändamålet är även att undersöka varför man eventuellt inte tillämpar hållbarhetsredovisning. Avgränsning: Studiens huvudsakliga fokus är att undersöka de fyra valda klädföretagens bakomliggande motiv till redovisning av hållbarhetsarbete. Inom hållbarhetsarbete inkluderas sociala, ekonomiska samt miljömässiga aspekter. Studien ämnar endast undersöka företagens sociala samt miljömässiga områden. Metod: Undersökningens material består av en kvalitativ ansats byggd på fyra personliga intervjuer. Respondenterna på de två större företagen, KappAhl och MQ, utgör heltidstjänster som CSR-ansvariga. Respondenterna på de två undersökta mindre företagen, The Fair Taylor och Fiorucci, består av butikernas enskilda ägare. Studien bygger på en deduktiv ansats och utgår därmed från en teoretisk referensram i analysen när det empiriska materialet diskuteras. Resultat och slutsatser: Studien har resulterat i en tolkning att de undersökta större företagen huvudsakligen motiveras till hållbarhetsredovisning genom ett yttre tryck i form av NGOs, media och socialt accepterade normer. De två mindre företagen skiljer sig i dess bakomliggande motivation, då ägaren i det ena har intresse av hållbarhetsarbete och har det som företagets strategi. Det andra företaget delar inte samma strategi eller intresse av hållbarhetsarbete, utan har intressenter i form av konsumenter som bakomliggande motivation. I dagsläget innebär det att inget hållbarhetsarbete tillämpas i det företaget. Förslag till fortsatt forskning: Eftersom studien innefattar endast fyra företag inom klädbranschen kan inte en generell slutsats göras utifrån vald bransch. Därmed skulle en kvantitativ ansats med ett större urval tillföra en bredare och mer omfattande insikt i den bakomliggande motivationen till hållbarhetsredovisning inom klädbranschen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)