Planerade gruppstärkande aktiviteter : Ett utvecklingsinriktat arbete för ett hållbart klimat på fritidshemmet
Sammanfattning: Det utvecklingsinriktade arbetet syftar till att skapa ett bättre och hållbarare gruppklimat på fritidshemmet genom planerade gruppstärkande aktiviteter. Fritidshemmet som arbetet utfördes på vänder sig till elever i årskurs 2-3 och på bestod till 99% av elever med utländsk bakgrund. En av utgångspunkterna i arbetet var att minska på de konflikter som uppstod på fritidshemmet. En annan utgångspunkt är att utvecklingsarbetet ska vara lätt att överföra på andra fritidshem som befinner sig både i liknande situationer eller som bara vill testa någonting nytt. Under fem veckor genomfördes elva olika planerade gruppstärkande aktiviteter som dokumenterades genom processdagbok och observationer. I utvecklingsarbetet ingick även elevenkäter, sociogram, elev- och pedagogintervjuer i både för- och efterarbetet. De olika planerade gruppstärkande aktiviteterna som utfördes valdes delvis av mig men även med hjälp av eleverna i verksamheten som fick komma med förslag som jag antingen använde mig av rakt av eller integrerade i andra aktiviteter. I studiens nulägesanalys framgick bland annat en brist på aktiviteter som eleverna ansåg vara roliga, svårigheter att få tag i en vuxen om det behövdes samt att det fanns tydliga grupperingar bland eleverna på fritidshemmet. Resultatet visar en förbättring av samtliga dessa punkter och gruppklimatet blev allt mer hållbart ju längre arbetet pågick.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)