Bedömning av nya användningsområden för sågade varor till olika typer av emballageprodukter
Sammanfattning: Sågverkssektorn har under flera år gått mot en ökad förädlingsgrad samt en produktion där slutprodukterna produceras i kvantiteter anpassade efter kundernas efterfrågan. AB Karl Hedin har varit framgångsrika att utveckla nya innovativa, högförädlade produkter samt med att öka värdet på produkterna genom att optimera postningarna och maximera sågutbytet. Sågutbytet är en viktig del av processen eftersom råvarukostnaden utgör cirka 60 % av kostnaderna för sågverken i Sverige och det är därför av stor vikt utnyttja råvaran på ett effektivt sätt. Ett specifikt exempel är att AB Karl Hedin har märkt att efterfrågan på urlägg av ändspont, urlägg av 45 mm reglar samt försäljningen av C14-reglar har minskat den senaste tiden och de måste därför hitta nya användningsområden för dessa produkter. Tidigare innovationsforskning inom träindustrin har framför allt undersökt produktutvecklingen och attityder till innovationer inom sågverksindustrin. Begränsade studier har gjorts inom träemballagebranschen och det finns därför behov av en ökad allmän förståelse för deras användning av produkter från leverantörer inom sågverksindustrin. Således ska den här studien undersöka: Hur ser emballageindustrins produktionsprocess ut? Vilken inställning har träemballageindustrin till innovationer och ett förändrat produktionssätt? Hur arbetar träemballageproducenterna med produktutveckling? Vilka av Karl Hedins kunder är intresserade av att byta ut komponenter i sin nuvarande produktion av emballage till någon av de produkter som föreslås i denna studie? Studien gjordes genom intervjuer med produktionsansvariga på tio olika emballageindustrier samt en kartläggning av deras produktionsprocess. Resultatet visade att emballageindustrierna har ett stort fokus på kostnaden för virket och de anser att det var svårt att byta ut befintliga komponenter i produktionen eftersom: ”Det är svårt att motivera en prisökning eller kvalitetsförändring på en produkt som en kund uppfattar som bra redan.” Leveranssäkerhet, rationaliteten i produktionen och virkeskvalitet var andra faktorer som hade avgörande betydelse om man ska införa en ny komponent i produktionen eller inte. Generellt var emballageindustriernas inställning till att genomföra en förändring som positiv då de var öppna och mottagliga för att göra förändringar genom att de förde ett resonemang om vilka fördelar respektive nackdelar ett förändrat produktionssätt skulle innebära. Enstaka respondenter hade en positiv inställning till C14-reglar då dessa höll en bättre kvalité och lägre pris än den befintliga komponenten. Andra ansåg att kostnaden för C14-reglar var för hög och att det inte fanns något behov av hållfasthetssorterade reglar. Den generella inställningen till att använda urlägg av 45 mm reglar var positiv då den största fördelen sågs vara det lägre priset. Dock fanns svårigheter att använda dessa då de krävde ett förändrat produktionssätt och maskiner som inte fanns den nuvarande industrin. Urlägg av ändspont i dimension 20x120 mm ansågs ha för dålig virkeskvalité på grund av mycket vankant. Dimension 20x95 mm av samma produkt bedömdes vara användbara tack vare mindre andel vankant. Dock fanns det problem med att kantsponten var trång, vilket ledde till en försämrad tillverkningsprocess. Rekommendationer för att öka avsättningen för produkter med låg efterfrågan och öka innovationsförmågan är att emballageindustrierna ges tillgång till information om sågverkets lagerinnehåll samt att inom emballageindustrin i högre utsträckning än idag bör undersöka möjligheten att använda virke av lägre kvalitet än idag.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)