Matematik i utomhusmiljön – en studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik och artefakter i utomhusmiljön

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningVårt syfte är att undersöka hur pedagogerna anser att artefakter i utomhusmiljön kan användas för eleverslärande i matematikundervisningen. Med hjälp av en kvalitativ intervjustudie med matematiklärare ochnaturskolepedagoger har vi fått svar på våra frågeställningar.-Hur resonerar pedagogerna kring matematikundervisning i utomhusmiljön?-Vilka artefakter i utomhusmiljön anser pedagogerna vara användbara för elevers lärande i matematikundervisningen?Resultatet av studien visar att pedagoger anser att det finns många fördelar med utomhuspedagogik men att detinte finns många nackdelar. Fördelarna är att det är ett annat sätt att lära, med en varierande undervisning därmiljön är tillåtande. Det kan motivera elever och är även ett sätt att konkretisera samt kopplar samman teori ochpraktik. Nackdelar som nämns är att det finns många orosmoment utomhus, att det kan bli otydligt vad som skaläras samt att det kräver resurser.Pedagogerna nämnde flera artefakter i utomhusmiljön. Av de fysiska artefakterna nämns miljön, redskap somfinns i naturen och redskap man tar med sig ut. Pedagogerna nämner även intellektuella artefakter såsom att allasinnen får medverka genom förstahandsupplevelser samt att kommunikationen är ett viktigt redskap för lärande.Studien har gett oss en nyanserad bild av utomhuspedagogiken, vilket är viktigt att ha som lärare. Det är ettkompletterande arbetssätt som kan användas för att skapa variation och meningsfullhet men kräver ett kritisktförhållningssätt. Det är även viktigt att vara medveten om vilka redskap som för lärandet framåt, och på vilketsätt de används för att skapa meningsfulla lärandesituationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)