Lärarstudenter om språkets roll för andraspråkselevers kunskapsutveckling
Sammanfattning: Syftet med studien är att belysa i vilken mån intervjuade lärarstudenter upplever att ett språkoch kunskapsutvecklande arbetssätt praktiserats vid de grund- eller gymnasieskolor de gjort sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Syftet konkretiseras i tre frågeställningar: Vilken roll upplever studenterna att ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt haft på de skolor studenterna gjort sin VFU och i studenternas lärarutbildning? Vilka behov av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt har studenterna upplevt under sin praktik? och På vilket sätt upplever studenterna att ett strukturerat sätt att använda interaktion och samtal i undervisningen påverkats av pandemirestriktionerna? Studiens resultat baseras på gruppintervjuer med tio studenter från Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) vid ett universitet i Västsverige. För att validera undersökningen har två erfarna lärare, som fortbildats i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, intervjuats enskilt. Resultatet visar på att de flesta lärarstudenter saknar en förståelse för skolspråket och dess svårigheter, samt att skolspråket måste läras ut explicit. De erfarna lärarna beskriver hur alla elever, inte bara nyanlända och andraspråkstalare har behov av att utveckla sitt svenska språk. Utifrån analysen av resultatet dras slutsatser om att lärarstudenter utbildats utan vetskap om att språk och lärande är ömsesidigt beroende. Avsaknaden av en medvetenhet om språkets betydelse för lärandet har bidragit till att elever gjort ytterligare en förlust när distansundervisningen, som ett resultat av pandemirestriktionerna, bidragit till att elever inte vågat delta i kommunikation.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)