Redovisningsstrategier : Vilka aktörer och faktorer påverkar?

Detta är en Magister-uppsats från Internationella Handelshögskolan

Sammanfattning: Lagstiftning och normgivning kring årsredovisningen, vill skydda intressenter mot felaktig och bristfällig information. Det finns en del i årsredovisningen som inte är lagstadgad, den benämns frivillig information. Omfattning och val av vilken frivillig information som företag väljer att redovisa beror till stor del på vilken redovisningsstrategi som företaget tillämpar. Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera vilken redovisningsstrategi som svenska aktiebolag noterade på Stockholmsbörsen tillämpar, när de redovisar frivillig information i årsredovisningen. Vidare är syftet att undersöka vad som påverkar val och utformning av redovisningsstrategi, vi utreder huruvida anlitad revisionsbyrå är en förklarande variabel, samt om det finns andra aktörer och faktorer som påverkar. Vi har undersökt variablerna; anställda, kreditgivare, aktieägare, andra företag noterade på Stockholmsbörsen, branschkollegor, anlitad revisor och Vd/företagsledning, för att utreda om dessa aktörer och faktorer påverkar valet. Både en kvantitativ och kvalitativ metod har använts för att uppfylla uppsatsens syfte. Genom en enkät, via e-mail, till företagen i vårt urval, har vi undersökt i vilken utsträckning de olika variablerna påverkar samt huruvida det leder till att en viss redovisningsstrategi tillämpas. Erhållen data har vi statistiskt bearbetat med hjälp av korstabeller, stapeldiagram och logistisk regression. Kvalitativt har vi genom e-mail intervjuer undersökt om de fyra större revisionsbyråerna (Deloitte & Touche, Ernst & Young, KPMG och Öhrlings PricewaterhouseCoopers) förespråkar en viss redovisningsstrategi. Vi kan utifrån resultatet styrka fyra av våra åtta, utifrån agentteori och tidigare studier, uppställda antaganden. Resultatet indikerar att samtliga 42 företag som medverkat i undersökningen, arbetar efter en definierad och väl utarbetad redovisningsstrategi, 26 av dessa företag tillämpar en ”proactive disclosure strategy” och 16 företag använder en ”reactive disclosure strategy”. Tre utav de fyra intervjuade respondenterna (revisorer) föredrar även de en ”proactive disclosure strategy”. Resultatet visar även att anlitad revisor är den variabel som starkas påverkar val och utformning av redovisningsstrategi, samt att Vd/företagsledning och aktieägare också påverkar mycket. Vidare framkommer att ett företags kreditgivare inte påverkar redovisningsstrategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)