Vision – person - avtryck : Manne Ingelög och Höglandsskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka Höglandsskolans historiska utveckling från det att den grundades 1931 fram till idag. I mitt arbete har jag utgått från följande frågeställningar; Vilken vision hade Manne Ingelög när han startade Höglandsskolan?, Varifrån hämtade han sin inspiration?, Vad i Manne Ingelögs vision har levt kvar under åren? och Vad har gjort att skolan fortfarande lever kvar? För att kunna hitta svaren på dessa frågor genomfördes en kvalitativ fallstudie. I fallstudieningick litteraturstudier, mikroetnografisk undersökning, arkivstudie, intervjuer med en lärareoch en skolledare och genomgång av ett antal elevuppsatser. Manne Ingelögs vision kan sammanfattas i en rad teman; praktisk skapande arbete,gemenskap, samlad undervisning, individualisering/självverksamhet och skolutveckling. Man kan också se att alla dessa bitar finns kvar på skolan i viss mån än idag. Höglandsskolans tillkomst och överlevnad beror på att det alltid funnits entusiastiska människor som trott på Höglandsskolan. De som trott på skolan har på olika sätt fått skolan att överleva. Skolans bevarande finns också i det goda rykte skolan har i området där den ligger och i att eleverna på skolan är högpresterande. Om eleverna inte hade presterat så väl så är risken stor att skolan inte funnits kvar. Man kan säga tack vare de entusiastiska personerna som skolan omgärdats av, eleverna med de goda resultaten och det goda ryktet har skolan fått fortgå med sin praktisk estetiska profil.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)