"Men vi få?" Matematiklärares upplevelser av summativ bedömning inom grundsärskola

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Ulrika Gradin Lyngsaa; Lise-lotte Högberg; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: AbstractSyfte:Syftet med studien är att undersöka lärares upplevelser och erfarenheter kring summativ bedömning av godtagbara kunskaper i matematik i grundsärskolans årskurs 7-9.Teori:För att försöka förstå lärarnas upplevelser och erfarenheter kring bedömning är vår utgångspunkt livsvärldsfenomenologisk teori. Specialpedagogiska perspektiv är också en del av teorin och används för att diskutera att olika dilemma måste hanteras i den studerade bedömningspraktiken.Metod:Vi använde oss av kvalitativa intervjuer med halvstrukturerade frågor. Under intervjun fanns då möjlighet att följa upp och ställa följdfrågor för att erhålla nyanserade beskrivningar av olika aspekter kring bedömningspraktiken inom intervjupersonens regionala värld. Totalt intervjuades åtta lärare, varav en pilotstudie. Resultatet erhålls ur ett intervjumaterial från sju lärare vid olika grundsärskolor, i sju olika kommuner.Resultat:Studiens resultat visar att lärarna upplever utmaningar i bedömningsarbetet. Svårigheter att tolka värdeorden i kunskapskraven i matematik är en av utmaningarna för de intervjuade lärarna. Tolkningssvårigheter leder till en stor variation kring hur värdeorden tolkas. Studien visar att samtliga lärare påvisar en avsaknad av relevant bedömningsstöd riktat mot matematik i årskurs 7-9 på grundsärskolan, men även av nätverk mellan skolorna för att öka likvärdigheten. Det framgår att lärarna finner stöd i sina bedömningar främst genom kollegiala diskussioner, men också genom tidigare erfarenheter och sin utbildning. Studien visar också på att lärarna upplever svårigheter med att skapa förutsättningar så att elever med olika funktionsnedsättningar ges möjlighet både att uppnå kunskapskraven och att visa sina kunskaper. En god relation, som ger förståelse för eleven, blir då en förutsättning för att hamna rätt i summativa bedömningar. Samtidigt påvisar studien en tilltro till elevernas möjligheter att utveckla alla förmågor. Studien visar att det finns hot mot val

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)