Ungdomars upplevelse av delaktighet i familjebehandling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från S:t Lukas utbildningsinstitut

Sammanfattning: Inledning: Barn som deltar i Familjebehandling inom socialtjänsten i Sverige har rätt till relevant information, rätt att komma till tals och rätt att vara med och påverka. Dessa aspekter på barns rätt till delaktighet gäller utifrån FN:s barnkonvention men även utifrån socialtjänstlagen och BBIC. Frågeställningar: Vad tänker ungdomar som deltagit i familjebehandling om delaktighet? Vad tänker de är viktigt för att göra ungdomar delaktiga i familjebehandling? Hade man kunnat göra något mer eller annorlunda för att öka deras upplevelse av delaktighet? Metod: Eftersom syftet var att undersöka ungdomars subjektiva upplevelse av delaktighet gjordes en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer där fem ungdomar som deltagit i insatsen familjebehandling intervjuades. Resultat: Resultatet visar att intervjupersonerna upplevt sig delaktiga i hög grad och kopplar detta till en rad faktorer kopplade till hur familjebehandlarna samarbetade med dem, som de inte bara tänkte var viktigt för dem utan för ungdomar generellt. Det som de lyfte som viktigt var att få välja om och vad de deltog i, att få komma till tals enskilt i ett tidigt skede, att få aktiv hjälp att komma till tals i de gemensamma familjesamtalen med föräldrarna, att få vara med och formulera mål, att vara med och bestämma insatsens utformning samt att familjebehandlaren var ”rätt person” för just dem. Diskussion: En röd tråd i intervjupersonernas berättelser är hur viktigt det varit att inte bara bli medbjuden utan att var en jämbördig samarbetspartner med samma värde och rätt som föräldrar men som ibland behöver mer hjälp för att komma till tals eller få vara med och bestämma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)