Fysisk aktivitet för barn i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur förskollärare upplever att de kan påverka barns fysiska aktivitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Denna uppsats har till syfte att redogöra för barns fysiska aktivitet i förskolan och undersöka hur pedagoger upplever att de kan utveckla barnens fysiska aktivitetsvanor och rörelsebehov. Det var ett intressant problemområde att studera eftersom stillasittande barn och fysiskt inaktiva barn idag är ett växande samhällsproblem och något som även är kopplat till barnfetma. Det finns ett behov av att barn tidigt får utöva varierad fysisk aktivitet och lära sig vikten av fysisk aktivitet, eftersom det främjar deras framtida livsstil. I arbetet försöker jag klargöra utmärkande egenskaper som är typiskt för de utvalda förskolorna och deras arbetssätt. Studien är en kvalitativ intervjustudie som utgörs av sex semistrukturerade forskningsintervjuer på fem förskolor. Den teoretiska bakgrunden bygger på tidigare forskning och redogör för relevanta begrepp inom området, däribland teorin Eichbergs kroppskulturmodell, Reggio Emilia och Merleau-Ponty. Inom detta område finns det viss tidigare forskning, men jag ser också ett behov av ytterligare forskning om fysisk aktivitet i förskolan för att uppmärksamma detta ytterligare och göra problemområdet varse för fler samhällsmedborgare. Resultatet visar att vid de flesta av förskolorna i studien förekommer större delen av barnens rörelseaktiviteter antingen på utegården, i närmiljön eller i skogen. Flertalet av pedagogerna anser skogen vara överlägsen när det handlar om att utmana barnen motoriskt och att frigöra kroppen. Ömsesidigt för alla pedagogernas tanke- och arbetssätt är även lekens centrala betydelse för rörelse. De menar att inkörsporten till fysisk aktivitet sker genom leken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)