Hur överlever en organisation som har funnits i 180 år? - En studie om kår- och nationsobligatoriets avskaffande och Akademiska Föreningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Studien ämnar ge en förståelse av den externa kommunikationens vikt, vid en påtvingad organisationsförändring där ett minskat medlemsantal kan hota organisationens existens. Metod: För att besvara studiens syfte användes kvalitativa intervjuer med fem anställda på Akademiska Föreningen, som arbetade före eller efter kår- och nationsobligatoriet avskaffades. Teori: Den teoretiska referensramen utgår huvudsakligen från litteratur som berör vårt huvudområde: organisation och kommunikation. Betoning vilar på organisationsstabilitet, nätverk och extern kommunikation. Resultat: Akademiska Föreningen (AF) har sedan kår- och nationsobligatoriet avskaffades ett synbart och kontinuerligt minskat medlemsantal. AF: s externa kommunikationsstrategi visar sig huvudsakligen via användning av hemsida, informativa tillställningar, egna utskott, sociala medier, pressmeddelanden och informativa möten med kår och nation. Den centrala problematiken som AF har i samband med val av strategi är en låg medvetenhet om AF hos deras målgrupp. Problematiken grundas huvudsakligen i att AF fokuserar på ett fortsatt Studentlundssamarbete, brist på personal som arbetar med kommunikation och ett ständigt byte av ledning i organisationen. Den centrala problematiken som AF kan stå inför i framtiden, med utgångspunkt i val av strategi, är fallande medlemsintäkter vid ett eventuellt upphörande av Studentlundssamarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)