Kultur, den viktigaste mottagaren: En kvalitativ studie om internationella företags kommunikationsanpassningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie ämnar kartlägga faktorer som påverkar ett företag och deras internationella kommunikationsanpassning till olika kulturer. Studien har som utgångspunkt den anpassning de internationella företagen Barilla Group och Top-toy genomförde vid varsin kris på en nationell marknad. Studien är en kvalitativ textanalys med empiriskt material bestående av texter från både ett sändar- och mottagarperspektiv. Analysen utgår från ett hermeneutiskt perspektiv där tolkning är en avgörande faktor för hur krisen upplevs. I resultatet framgår det att Complexity theory är ett alternativ för företagens krisstrategier med syfte att förstå olika interaktionsmönster och kulturer. Studien resulterar i två faktorer som på-verkar företagens kommunikationsanpassning (1) rådande samhällsdebatter, (2) konsumentmakt. Kapitlet om samhällsdebatten utgår från dagordningsteorin och redogör för hur nyhetsvärde och gruppering har ett samband med hur företagen anpassar sin kommunikation. Därefter analyseras konsumentmaktens inverkan på företagens kommunikationsanpassning genom teorier kring efterfråga och bojkott. Slutligen redogör studien för hur företagens genomförda kommunikationsanpassningar påverkar organisationsidentiteten då de båda väljer att långsiktigt gå mot en internationellt enhetlig organisationsidentitet, utan hänsyn till olika marknaders efterfråga till anpassning. Arbetet kring detta examensarbete har till lika stora delar utförts av båda författarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)