Situationellt intresse i klassrummet : Hur elever arbetar med och upplever ett undervisningsmaterial inom fysik som är baserat på situationellt intresse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

Sammanfattning: I den här rapporten visar vi att ett undervisningsmaterial, som är framtaget utifrån faktorer som enligt tidigare forskning ökar det situationella intresset för något som ska läras, triggar ett situationellt intresse för materialet hos flera av eleverna i den gymnasieklass som deltog i undersökningen och håller det situationella intresset hos vissa av dessa elever. Intresse är en faktor som påverkar elevers framtida val av yrke och utbildning och således kan lärare som lyckas skapa intresse för fysik hos elever vara med och bidra till en mer jämlik skola. Situationellt intresse är den typ av intresse som på kort sikt går att påverka i klassrummet, och med rätt stöd kan ett situationellt intresse vara grunden för att ett mer långvarigt individuellt intresse ska uppstå. Det finns flera olika faktorer som påverkar det situationella intresset i klassrummet och inte direkt beror av läraren, och utifrån dessa designade vi ett undervisningsmaterial som implementerades i en fysikklass under tre lektioner. Syftet med undersökningen var att se om det uppstod situationellt intresse för materialet hos eleverna genom att titta på hur eleverna har arbetat med och hur de har upplevt materialet. Utifrån observationer, elevintervjuer och elevenkät går det att fastställa att ett situationellt intresse för materialet har uppstått hos flera elever i klassen. Därmed kan det situationella intresset i klassrummet ökas utan att läraren förändrar sitt sätt att undervisa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)