En fallstudie om vårdpersonals acceptans av en videomötestjänst

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: År 2025 ska Sverige vara bäst i världen på att utnyttja och ta tillvara på de möjligheter som finns med e-hälsa och digitalisering, enligt överenskommelsen Vision e-hälsa (SKL & Socialdepartementet, 2017). Region Östergötland är en av de regioner som strävar efter att hänga med i den digitala utvecklingen och en av satsningarna är att kunna erbjuda regionens invånare digitala vårdbesök. Pilotprojektet Digitala Vårdcentralen som pågått sedan januari 2018 gör det möjligt för patienter att via video genomföra vårdbesök med läkare och fysioterapeuter. Studien syftar till att utforska hur en framtida videomötestjänst skulle kunna utformas vad gäller dess egenskaper och behov i relation till vårdpersonal inom Region Östergötland, samt undersöka vilka faktorer som påverkar vårdpersonalens acceptans av och intention till att använda en sådan tjänst. Studien genomförs i form av en kvalitativ fallstudie och fungerar som ett första steg i utformningen av en videomötestjänst med utgångspunkt i tjänstedesign och Technology Acceptance Model (TAM). Denna studie bidrog med att föreslå ett antal egenskaper och väsentliga områden som en framtida videomötestjänst bör ta hänsyn till och sträva efter för att möta funna behov. Studiens utgångspunkt i det teoretiska ramverket TAM bidrog till ett antal påverkande faktorer för vårdpersonals acceptans av och intention till att använda vårdbesök via video. Att analysera studiens intervjudata med stöd från två förhållningssätt bidrog till en djupare förståelse för vårdpersonalen gentemot en videomötestjänst samt den komplexa kontext som de befinner sig i. Slutligen kunde studien bidra till ett antal rekommendationer för att en framtida videomötestjänst ska accepteras, vilja användas och möta vårdpersonalens behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)