"Det är svårt att göra kurslitteratur sexigt" : En jämförelse mellan kunders och företags syn på värde genom digitalisering och innovation

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Titel: “Det är svårt att göra kurslitteratur sexigt” En jämförelse mellan kunders och företags syn på värde genom digitalisering och innovation   Författare: Amelia Johansson och Nils Svensson Handledare: Åsa Lindström Examinator: Christine Tidåsen Kurs: Examensarbete 15hp, Linnéuniversitetet Kalmar, VT 2018.   Forskningsfråga: Hur ser värdeskapande inom kurslitteratur ut hos kunden jämfört med företagen och hur ser de olika parterna på digitalisering och framtida innovationer som en möjlighet att påverka kundvärdet? Bakgrund och problemområde: 2007 var det endast hälften av alla högskolestudenter som köpte den obligatoriska kurslitteraturen då resten inte ansåg att de hade råd. Den övriga bokbranschen förändras och utdelningen av fysiska böcker samtidigt som digitala alternativ ökar. Detta ledde till funderingar kring modernare innovationer som skapar ett ökat kundvärde för studenter som inhandlar kurslitteratur. Ett övervägande av vad det finns för åtgärder för att minska gapet mellan företag och kund samt eventuella olikheter i värdeskapandeprocessen. Syfte: Syftet med denna uppsats är att skapa en större förståelse för de likheter samt olikheter som finns mellan kunder och företag inom kurslitteratur och dess värdeskapande. Studien undersöker hur bokförlagen jobbar med att skapa kundvärde genom användning av potentiella digitala lösningar och nya innovationer. Metod: Den metod som använts i studien har varit kvalitativ med en induktiv ansats där datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer med både företag och studenter. Forskarna har intervjuat de två största förlagen på marknaden vid namn Studentlitteratur och Liber, men även 23 stycken studentintervjuer för att kunna göra en jämförelse om värdeskapande. Slutsats: Slutsatsen visar att förlagen vet vad studenter efterfrågar men har svårt att tillfredsställa behoven. Det är ett komplicerat område att skapa värde inom då förlagen inte är förmedlaren av värde, utan det är istället läraren. Det finns ett flertal sätt för förlagen att skapa mervärde för studenterna, men svaret på forskningsfrågan är att det finns stora utvecklingsmöjligheter genom digitalisering och innovation som kan skapa stort värde enligt båda parterna. Enligt studien kan en streamingtjänst likt Spotify vara lösningen på att skapa det värde och den digitalisering studenter efterfrågar och som kan balansera ut marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)