Monetära nyttor för buller och luftföroreningar vid ett reducerat lastbilsflöde
Sammanfattning: I Helsingborg stad finns idag en önskan att använda mer hållbara transportmedel vid godstransporter. Staden har fem industrispår som används i liten utsträckning, mestadels av godstransportarbetet sker med lastbilar. I ett samråd med Helsingborgs stadskontor vill de ha svar på vad för nyttor gällande miljöeffekter det blir vid ett reducerat lastbilsflöde. Syftet med denna studie är att studera buller och emissioner samt presentera dess monetära värde vid minskat lastbilsflöde till och från Helsingborgs hamn. För att uppnå detta syfte har två frågeställningar formulerats: • Vilka värden uppmäts för bullernivåer och emissioner gällande dagens och ett scenario med reducerat lastbilsflöde? • Vad för samhällsekonomiska nyttor finns till följd av reducerade nivåer på buller och luftföroreningar? Denna studie har mestadels utförts genom att studera litteratur, bland annat från vetenskapliga artiklar, böcker och online hemsidor. Litteraturstudien har använts för att bredda kunskapen om miljöeffekterna buller och luftföroreningar samt hur dessa monetärt värderas. Utifrån litteraturen presenterades också nödvändig information till parametrar som har använts i beräkningar av resultaten. En litteraturstudie har tillämpats i alla situationer förutom vid framtagning av parametern lastbilsflöde i Helsingborgs hamn, då kompletterades litteraturstudien med en observationsstudie som gav resultatet 1741 fordon per dygn. Observationsstudien utfördes genom en manuell räkning av lastbilar för att matematiskt kunna beräkna ett värde för lastbilsflödet. Resultat för studien har presenterats genom att använda datorprogrammen Microsoft Excel och Buller Väg II. Datorprogrammet Buller Väg II hade inbyggda matematiska ekvationer, med hjälp av indata på bland annat trafikflöde, väglutning, medelhastighet etc. räknade programmet ut bullernivåer på en väg i Helsingborgs hamn. Beräkningar har även utförts i Microsoft Excel för att visa resultat på utsläppsmängder, monetära värden (buller och luftföroreningar) och monetär nytta (buller och luftföroreningar) av reducerat lastbilsflöde. Slutsatserna för studien blev: • Riktvärden från förordning (2015:216) uppfylls då dagens lastbilstrafikflöde används med mottagaravståndet 100 meter. Förordningen följs också när lastbilsflödet reduceras med 50 procent då bostäderna byggs samma mottagaravstånd som för dagens trafikflöde. • Det finns högst procentuell monetär nytta när lastbilsflödet reduceras med 50 procent från dagens lastbilsflöde och samtidigt har mottagaravståndet 100 meter från väg Oljehamnsleden. • Utsläppsmängderna för olika luftföroreningar förändras proportionerligt med trafikmängden, detta innebär att om lastbilsflödet halveras så halveras också utsläppsmängderna. • För en körsträcka i Helsingborgs kommun är lokala och globala effekter mest påtagliga. Utsläppsämnena som har högst bidragande monetär nytta är partiklar, kväveoxider och koldioxid. Konsekvenserna blir då mindre hälsopåverkan, försurning av olika miljöer samt minskad global uppvärmning som är i linje med miljömålet Begränsad klimatpåverkan. Nyckelord: buller, luftföroreningar, trafikvolym samt samhällsekonomiska beräkningar för miljöeffekter
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)