Definition av en funktion ur gymnasieelevers perspektiv : Hur utvecklade är gymnasieelevers förståelse för begreppet funktion?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: I arbetet presenteras det en undersökning om gymnasieelevers förståelse för begreppet funktion. Studiens syfte var att identifiera vilka definitioner av begreppet funktion skulle förekomma i studenternas beskrivningar samt att undersöka vilka begreppsbilder skulle samtliga studenterna uppvisa. Två elevgrupper deltog i undersökningen. En grupp bestod av arton elever som läste samtidigt matematik 3c och matematik 4. Den andra gruppen bestod av sju elever som läste matematik 5. Eleverna svarade på enkätfrågor som utformades med utgångspunkt i tidigare forskning inom ämnet. I enkäten frågades om givna kurvor och ekvationer kunde representera en funktion. Den insamlade data från enkätundersökningen kompletterades med hjälp av intervjuer med några utvalda elever. Studiens resultat antyder att eleverna förenklade oftast funktionsbegrepp till en ekvation, där den beroende variabeln y skulle bestämmas för ett givet värde på den oberoende variabeln x. Funktioner uppfattades vanligtvis som en beräkningsprocedur. Eleverna uppvisade också potentiella konfliktfaktorer i sina begreppsbilder. Majoriteten tyckte inte att graf av en cirkel kan anses vara en funktion medan de samma eleverna accepterade cirkelns ekvation som en representation av en funktion. Eleverna uppvisade också ett starkt förtroende att en funktion alltid måste kunna beskrivas med en formel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)