Uppförandekoder Revisorsprofessionens och Big-4-byråers kommunikation av revisorns roll och identitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Uppförandekoder – Revisorsprofessionen och Big-4-byråers kommunikation av revisorns roll och identitet Seminariedatum: 2017-01-13 Ämne/kurs: FEKH69 Företagsekonomi – examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 Högskolepoäng. Författare: Viktor Andersson, Olof Andåker, Andreas Nilsson Handledare: Amanda Sonnerfeldt Fem nyckelord: Revisor, Förväntningsgap, Identitet, Roll, Code of Conduct Syfte: Syftet med studien är att granska hur revisorsprofessionen kommunicerar kommersiella alternativt professionella värderingar genom sina uppförandekoder samt huruvida detta påverkar revisorns roll och identitet. Metod: Kvalitativ metod i form av en innehållsanalys och en förstudie i form av en enkätundersökning. Teoretiskt perspektiv: Studien använder sig av revisionsteori för att fastställa vad som utgör en faktisk revision. Analysmodellen består av professions-och identitetsteori i kombination med IESBA:s etiska kod. Empiri: Studien består av en innehållsanalys utförd på Big-4-byråers uppförandekod. Detta kompletteras med data från branschorganisationer. Slutsatser: Professionens kommunikation som sker genom revisionsbyråerna består till övervägande del av professionalism, men även att drag av kommersialism förekommer. Revisorns roll kommuniceras relativt tydligt genom att samtliga byråer klart återkopplar till IESBA:s etiska kod, vilket sätter en professionell prägel. Revisorns identitet är mer komplex och svårtolkad inom ramen för studien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)