Språkets roll för elevers lärande av matematik : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Denna systematiska litteraturstudie behandlar språkets betydelse vid matematikinlärning. Studien inriktar sig på grundskolans förskoleklass samt årskurserna 1-3. Syftet är att utifrån forskning beskriva språkets roll för elevers lärande av matematik, samt att identifiera hur elevers matematikinlärning påverkas av språket som används i undervisningen. Den systematiska litteraturstudien svarar på forskningsfrågor i form av vilken betydelse språket har i matematikdidaktisk forskning, samt hur elevers språk påverkar deras lärande i matematik. Dessa frågor besvaras med hjälp av granskade och vetenskapliga publikationer. I studien framförs vikten av att utveckla elevers språkliga kunskaper för att kunna förstå och lära sig matematik. Hur detta ska gå tillväga har forskarna till mesta del lika syn på. De är exempelvis överens om att eleverna ska få möjlighet och uppmuntran för att kunna utveckla sina språkliga kunskaper, i samband med utvecklandet av matematikkunskaper. Forskarna menar även att flerspråkiga elever bör använda sig av sitt modersmål vid matematikundervisningen för att bilda förståelse för matematiska begrepp. Genom att ta hänsyn till språkets betydelse i matematikundervisningen menar forskare att alla elever inkluderas, och inte enbart de med språkliga brister.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)