Långsiktigt genusarbete i förskolan: försvårande och underlättande faktorer

Detta är en C-uppsats från Luleå tekniska universitet/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: Att beskriva och tolka några pedagogers upplevelser av sina långsiktiga arbeten ur genus-perspektiv, har varit mitt syfte med det här arbetet. Vad upplever de har varit av betydelse för att kunna hålla arbetet vid liv under längre period? Studien bygger på kvalitativa intervjuer av sex olika pedagoger på tre olika förskolor i en stad i Norrbotten. Samtliga informanter påtalar att ledarens stöd och engagemang har haft eller kommer att ha avgörande betydelse för deras arbete av långsiktig karaktär. Även kunskapen om deras eget förhållningssätt och att få syn på genusmönster i barngruppen har varit avgörande. Dessutom visar studien att extra resurser vid starten, litteratur, lärandesamtal och handledning inom genusområdet har haft betydelse. I övrig skiljer sig upplevelserna åt mellan pedagogerna, vilket visar på den lokala kontextens betydelse. Studien bygger på det sociokulturella och genusteoretiska perspektivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)