Employer branding-arbete inom den offentliga sektorn, Exemplet: Helsingborgs stad
Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur nyanställda upplever att en offentlig organisation arbetar för att attrahera och behålla sina medarbetare, utifrån ett employer branding-perspektiv. Även en jämförelse genomfördes för att ta reda på om organisationens profil stämmer överens med vad nyanställda i denna organisation anser om sin arbetsgivare. Studien gjordes som en fallstudie där en kvalitativ metod användes. Dokument från Helsingborgs stad studerades för att kartlägga organisationens profil och nio nyanställda medarbetare inom Helsingborgs stad intervjuades. Intervjumaterialet analyserades och sex kategorier togs ut. I studien framkom en tydlig överensstämmelse mellan Helsingborgs stads profil och vad de nyanställda ansåg om sin arbetsgivare. Detta visar på att Helsingborgs stads interna employer branding-arbete i stora delar förmedlats ut till de intervjudeltagare som börjat arbeta i organisationen. Dock uppgav några intervjupersoner att de visste väldigt lite om organisationen innan de började arbeta där. Majoriteten av de intervjuade ansåg dessutom att det främst var tjänsten som gjorde att de påbörjade sin anställning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)