Digitala matematiksspels påverkan på kunskapsutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Författare: Mimmi Grip; David Siöland; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Digitala verktyg tar en alltmer betydande roll i svenska matematikklassrummet, och digitala matematikspel blir därför av ett intresse. Syftet med kunskapsöversikten är att kritiskt granska om huruvida digitala matematikspel kan främja kunskapsutvecklingen hos elever inom området aritmetik i årskurserna 4-6. Arbete utgår ifrån frågor om hur kunskapsutvecklingen inom aritmetik påverkas genom användande av digitala matematikspel samt betydelsen av den didaktiska utformningen. Ambitionen med denna text är att besvara frågeställningarna genom insamling av vetenskapligt underlag som sedan har summerats och analyserats. Genom sökandet av vetenskapliga artiklar har en avgränsning gjorts genom noga valda sökord, relevanta till syfte och frågeställningarna. Det resulterade till att nio artiklar valdes ut för att lägga grunden för kunskapsöversikten, vilket redovisas i resultatet. Resultatet visade på att digitala matematikspel kan främja kunskapsutveckling hos elever i större utsträckning än genom analoga metoder. Begränsningar i vilken typ av lärande som sker bör tas i åtanke, då användande av digitala matematikspel främst utvecklar procedurella kunskaper inom aritmetik. Viktiga faktorer vid den didaktiska utformningen är sammansättningen av elever och arbetsformen, samt att läraren bör stötta och vägleda eleverna för att uppnå en kunskapsutveckling. Slutsatsen som kan dras är att digitala matematikspel är en bra resurs för kunskapsutveckling om det används med hänsyn till framgångsrika didaktiska förhållningssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)