Äventyret på förskolans gård : plats, lärande och utomhuspedagogik för de yngre barnen
Sammanfattning: Studiens syfte har varit att undersöka hur de yngre barnen i ålder 1-3 använder platsen på förskolegården som ett svängrum för kreativitet i relation till deras tidigare upplevelser. Genom utförda observationer och med hjälp av teoretiska begreppen tolkande reproduktion och affordance kunde man förstå barnens handlingar på gården samt hur detta kopplas till barnens lärande utomhus. Studiens resultat visar barns platser - lekstugan och staketet som blev en social sammansättning på förskolegården där barn gemensam producerade en värld utan vuxnas inflytande. Barns platser på förskolegården har blivit en träffpunkt för både stora och små, där båda världar möts och gläds med varandra. Förskolan har redan en utvecklad utomhuspedagogik i form av stationer, men utifrån mitt resultat så uppstod en konflikt mellan den tänkta användningen av gården och hur barnen använde gården, så kallade barns platser. På dessa platser visade barnen olika lärandemoment, som bör uppmärksammas.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)