En föränderlig miljö för motoriskt lärande – en kvalitativ studie av inomhusmiljöns utformning i förskolan

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: MetodVi har genomfört 14 barnintervjuer och 5 pedagogintervjuer på två förskolor i två kommuner i Västsverige.Genom observationer på de här förskolorna har vi sett verksamheten på nära håll och tagit del av hur rummen påförskolorna är utformade samt vad barnen sysselsätter sig med. Den litteratur som berör ämnena inomhusmiljöoch motorik kopplar vi samman med de resultat vi fått i våra intervjuer och observationer. Litteraturen vi valt attbelysa är uppdelad i tre delar. Den första delen behandlar förskolan ur ett historiskt perspektiv och vad vårastyrdokument säger om vårt valda ämne. I den andra delen är de lärandeteorier som vårt arbete tar utgångspunkt ibeskrivna. Den sista delen av litteraturgenomgången tar upp forskning som gjorts kring den pedagogiskainomhusmiljön i förskolan.ResultatVi ser genom vårt resultat att pedagogerna uppfattar inomhusmiljön på förskolan som en viktig arena för barnsmotoriska utveckling. De menar att det är avgörande hur man utformar miljön för att barnen ska tillägna sig nyaerfarenheter och att det är av stor vikt att läroplanen är synlig i verksamheten. Vi ser likheter i pedagogernassynsätt, då de försöker att ha ett tillåtande förhållningssätt och inspirera barnen med hjälp av materialet. Barnensysselsätter sig med olika motoriska aktiviteter i förskolans rum, men deras möjligheter att utformainomhusmiljön är begränsad.Betydelse för läraryrketVi ser vårt ämne som betydelsefullt att synliggöra för pedagoger eftersom den fysiska inomhusmiljön är enviktig del i barns vardag som ska bidra till det livslånga lärandet. Läroplanen talar om för oss hur vi bör bedrivaden pedagogiska verksamheten utifrån mål och syften som gynnar en kunskapsutveckling hos barn. Därförbehöver pedagoger fokusera på hur läroplanen kan användas och följas upp i yrkesutövningen.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)