Den svenska dataingenjören : En jämförande studie av 10 svenska civilingenjörsprogram inom det datavetenskapliga området
Sammanfattning: I Sverige erbjuder tio högskolor minst ett civilingenjörsprogram inom det datavetenskapliga området. Namnen på programmen varierar nästan lika mycket som innehållet, och det är lätt att ställa sig frågan: Vad är egentligen en dataingenjör? Detta examensarbete gör ett försök att besvara den frågan genom att kartlägga ett program per lärosäte. Detta görs med avseende på programmets innehåll dels av ämneskunskaper och -färdigheter (disciplinärt innehåll), dels av generella ingenjörsfärdigheter, allmänna förmågor och olika förhållningssätt (ickedisciplinärt innehåll). Det disciplinära innehållet kartläggs och jämförs med hjälp av ACM/IEEE-CS Computer Science Curriculum 2008. Motsvarande roll för det ickedisciplinära innehållet fylls av högskoleförordningens examenskrav för civilingenjörsexamen. Vissa kopplingar görs också till CDIO-initiativet och dess Syllabus. Avslutningsvis studeras också hur utbildningsprogrammen har utvecklats under perioden 2006–2011 mot bakgrund av dels 2006 års kvalitetsutvärdering av Sveriges civilingenjörsutbildningar, dels 2007 års högskolereform, samt hur utvecklingsarbete bedrivs vid programmen idag. Slutsatser dras om mönster i utbildningsprogrammens innehåll, om relationen mellan styrdokument och verklighet samt om vilka effekter olika former av styrning från statsmakternas sida har fått – eller inte fått.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)