Bokningssystem : Skapandet av ett bokningssystem till en statlig myndighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

Sammanfattning: Detta projekt handlar om att skapa ett bokningssystem till en statlig myndighet, där de kommer att erbjuda en förvägsbokning till besökaren. Besökaren kommer att i förväg kunna välja ett datum och tidpunkt för önskat möte för att sedan ge information om vad mötet skall handla om.  Myndigheten vill även få in information i systemet om samtliga bokade tider. Då ett sådant system saknas, önskas det en webbaserad bokningssystemmed med anledning till digitalisering. Kommunikation samt bokningar sker via telefon vilket tillför överbelastning vid olika tillfällen samt slöseri av resurser.   Projektarbetet började genom att ta kontakt med myndigheten genom en myndighetsansvarig anställd och därefter skapa en idé utifrån hur systemet ska se ut. Därefter implementerades det en kravlista samt en tidsplanering för projektet.   Designprocessen inleddes med att samla information om den befintliga hemsida som myndigheten använde sig av för att anpassa formen, strukturen samt få en inblick på hur en eventuell lösning kan se ut. Därefter inleddes arbetet kring en marknadsanalys där forskning kring olika företag som erbjuder en liknande tjänst hänvisades, för att jämföra de samt få en bild av vad sådana företag har att erbjuda till besökarna.    Projektet delades i två huvudområden, teori och praktik. Teoriområdet handlar om författande, planering samt strukturen av projektet. Det praktiska området handlar om kodningen i form av val av programmeringsspråk, implementation av funktioner samt användartester.    Slutresultatet är ett fullt funktionellt bokningssystem som uppfyller alla uppsatta mål, samt ett bokningssystem som följer myndighetens krav. Till systemet så skapades det två olika hemsidor en som riktar sig till besökarna och en som riktar sig till administrationen. Båda hemsidorna är användarvänliga, relativt säkra samt tar hänsyn till GDPR. Resultatet kunde bekräftas genom ett antal olika användartester samt olika undersökningar. I framtiden så önskas det att bokningssystemet kan utvecklas mer för att nå högre nivå av bekvämlighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)