Gymnasieelevers uppfattning av skolans sex- och samlevnadsundervisning - En enkätstudie med fokus på reproduktiv och prekonceptionell hälsa

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: tidigare forskning har visat att unga i Sverige ofta har kunskapsbrister inom områdena fertilitet och reproduktion, samtidigt som de uttryckt missnöje med skolans sex- och samlevnadsundervisning. Syfte: syftet med studien var att kartlägga gymnasieelevers uppfattning om skolans sex- och samlevnadsundervisning samt deras kunskaper inom reproduktiv och prekonceptionell hälsa, utifrån juridiskt kön och gymnasieinriktning. Metod: kvantitativ webbenkätundersökning bland 189 elever i gymnasieskolor i Skåne. Resultat: det fanns ingen signifikant skillnad i hur sex- och samlevnadsundervisningen avseende ämnesområdena uppfattats som tillräcklig mellan gymnasieungdomar på praktisk jämfört med teoretisk gymnasieinriktning. Det fanns heller ingen signifikant skillnad i kunskapsnivå avseende reproduktiv hälsa mellan inriktningarna. Däremot sågs en signifikant skillnad i kunskapsnivå inom prekonceptionell hälsa där ungdomar på teoretiska program hade högre kunskap jämfört med de på praktiska program. I jämförelse mellan kvinnor och män sågs en signifikant skillnad i hur ämnesområdena uppfattades som tillräckliga avseende fertilitet, sädesvätska, kvinnliga könsorganet, pubertet och föräldraskap, där männen ansåg informationen tillräcklig i högre utsträckning. Resterande fyra områden var inte signifikanta. Det sågs även en signifikant skillnad i kunskapsnivå inom reproduktiv hälsa, där kvinnorna hade högre kunskap jämfört med männen. Inom prekonceptionell hälsa var skillnaden inte signifikant. Konklusion: sammantaget visar resultatet att ungdomar generellt uppfattat sex- och samlevnadsundervisningen otillräcklig inom reproduktiv och prekonceptionell hälsa, kvinnor i högre utsträckning än män. Kvinnorna visade sig däremot kunskapsmässigt starkare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)