Humankapital och ekonomisk tillväxt : En tvärsnittsstudie om utbildningens kvalitet och dess betydelse för ekonomisk tillväxt

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka om utbildningens kvalitet har en signifikant påverkan på ekonomisk tillväxt. I uppsatsen tillämpas en regressionsanalys baserad på sekundärdata. Den beroende variabeln är real BNP per capita tillväxt vilken används för att mäta ekonomisk tillväxt. Den oberoende variabeln i fokus är testresultat från internationella prov och används som mått för utbildningens kvalitet. Kontrollvariabler i uppsatsen är initial BNP per capita, genomsnittlig utbildningstid, fertilitet, investeringar och graden av handelsöppenhet. I studien ingår data för 49 länder och omfattar åren från 2000 till och med 2010. I regressionsmodellen som inkluderar samtliga kontrollvariabler visar testresultatvariabeln en signifikant positiv relation till ekonomisk tillväxt. Det här betyder alltså att utbildningens kvalitet har en påverkan på ekonomisk tillväxt. Utifrån detta går det att härleda ett antal teoretiska förklarningar till hur utbildningens kvalitet har kunnat påverka ekonomisk tillväxt. I och med innovationer i informationsteknik samt den generella teknologiutvecklingen som präglat 2000-talet, dras slutsatsen att utbildningens kvalitet troligtvis har påverkat utvecklandet av färdigheter relaterade till innovationsförmåga och anpassningsbarhet till ny teknologi hos individer. Det här i följd har påverkat den ekonomiska tillväxten i ett land.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)