Digitala verktyg i matematikundervisningen : En enkätstudie om hur lärare använder digitala verktyg i matematikundervisningen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Digitala verktyg får en allt mer större plats i hela vårt samhälle och inte minst i elevernas vardag. Skolorna behöver utvecklas i samma takt som resten av samhället och det innebär att skolorna behöver använda mer digitala verktyg. I denna studie undersöktes hur digitala verktyg används i matematikundervisningen i skolorna av olika lärare runt om i Sverige. För att genomföra studien skickades en digital enkät ut till lärare som arbetar i förskoleklass upp till årskurs 3, totalt deltog 25 lärare. I resultatet framgår det att 88 procent av respondenterna använder digitala verktyg 2 till 3 gånger i veckan. Det vanligaste arbetsområdet som lärare använder digitala verktyg i är taluppfattning samt för att utveckla elevernas begreppsförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)