Vad är skillnaden som gör skillnaden? Lärarens förhållningssätt och inverkan på elevgruppen.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: MetodVi har inspirerats av livsvärldsfenomenologi och i denna studie använt oss av fallstudien. Vihar observerat en och samma klass under totalt 13 lektioner. Vi har valt ut fem av dessalektioner som vi menar rör sig från "negativ", "fungerande" till "positiv". Klassen vi följtunder en vecka är en årskurs åtta med 6 antal elever fördelat på 16 tjejer och 10 killar.Klassen har haft olika lärare och i vår analys har vi valt att presentera tre olika lektioner somvisar på skillnader. Genom att använda observationer har vi studerat stämningen och därvidfokuserat lärarens roll och om klassen på något sätt förändras beroende på vilka olika läraresom har dem.ResultatI studien framgår att en och samma klass ändrar beteende på ett markant sätt beroende pålärarens förhållningssätt. Läraren i "negativ" lektion fungerade inte som ledare och viobserverade icke-fungerande relationer. Läraren i "fungerande" lektion har bara stundtalskontroll på klassen. Läraren i "positiv" lektion uppträdde lugnt och hennes ledarskap varsjälvklart, stämningen var avspänd och lugn under hela lektionen och alla eleverna jobbadeaktivt.DiskussionObservationer visade sig vara en mycket användbar metod för ökad förståelse för hur lärarenpå olika sätt påverkar elevgruppen. Vi har sett att klassen beter sig annorlunda och olika ianslutning till vilken lärare de har. Många studier visar att lärarens förmåga att skapa positivarelationer och ett positivt klassrumsklimat främjar elevers lärande. Mot bakgrund av dettaönskar vi en prioritering i forskning inom detta problemområde. Syftet med sådan forskningmåste bli utbildning tillika praktisk kunskap som hjälper läraren i yrkesutövningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)