KUNSKAP ÄR MAKT: En jämförande analys av kursplaner i engelska för gymnasieskolan med språkkunskap, kunskapssyn och makt i fokus.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Anniqa Frid; Christian Schnell; [2008]

Nyckelord: Makt; kunskapssyn; språkkunskap; Lgy 70; Lpf 94; m;

Sammanfattning: De frågor uppsatsen fokuserar på är vad det är för kunskapssyn som präglar Lgy 70 och Lpf 94, och vem besittermakten i det postmoderna klassrummet.Vår undersökning är baserad på litterära källor därför har vi valt att använda oss av en kvalitativ innehållsanalysför att på bästa sätt kunna synliggöra läroplanernas olika kunskapssyner. Vi har använt oss av ettdiskursanalytiskt förhållningssätt till läroplanerna. Läroplanerna blir meningsfyllda först när de sätts in i ettkontextuellt sammanhang. Viktigt är även förändringarna inom pedagogiken genom historien. Vi har använt ossav den hermeneutiska tolkningsspiralen där vi försöker se delarna som en del i helheten och tolka fenomengenom att försöka se betydelsen för oss människor i vår upplevda och subjektiva livsvärld.För att kunna sätta sig in i hur kunskapssynen har utvecklats fram till dagens samhälle så har vi gjort enidéhistorisk eller kunskapsteoretisk undersökning där vi detaljerat går in i de historiska epokernas inverkan påkunskapssynen med representanter från filosofin i fokus och med dess idéer kring kunskap och samhälle. Vidiskuterar också hur kunskapssynen gestaltas idag och om maktkonstruktioner i skolans sfär.Vi har i uppsatsen kommit fram till att respektive kursplaner Lgy 70 och Lpf 94 har tydlig prägel påkunskapssynerna genom historien. Lgy 70 har dominerande inslag av positivistisk kunskapssyn men man kanfinna spår av ett mer demokratiskt synsätt och vissa postmoderna tankar. Lpf 94 är tydligt författad medsociokulturell teori som bas där kultur och de mänskliga villkoret är i fokus.Betydelsen för läraryrket är vi ser att den framtida lärarens största egenskaper bör vara förändringsbenägenhet,flexibilitet samt kritiskt granskande och reflekterande för att synliggöra maktkonstruktioner i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)