Fingertal och Datorspel - Att utveckla aritmetiska kunskaper

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Line Kavmark; [2010]

Nyckelord: Fingertal; antalsuppfattning; datorspel; subitizin;

Sammanfattning: Huvudfrågor- Hur utvecklas barns del-del- och helhetsrelationer?- Sker någon förändring i barnens förmåga att känna igen mönster under spelets gång?Metod och materialFyra fallstudier ligger till grund för uppsatsen där kvalitativa videoobservationer och ett strukturerat kategori-schema utgör metod för analys.ResultatResultatet av den här studien visar att tre av de fyra observerade barnen utvecklat sin förståelse av tal genom attutveckla sina förmågor i del-del- och helhetsrelationer och att se större mängder genom igenkänning av mönster.”The Number Practice Game” är ett datorspel väl anpassat för att kunna främja utvecklandet av de tio bastalenshalvdecimala struktur genom de specialanpassade handkontroller som ger deltagarna en chans till att tillägna sigkunskap taktilt.Betydelse för läraryrketOm vi sätter på oss våra matematikglasögon och tillsammans med barnen börjar använda matematik i vardagligasammanhang där barn kan se meningen med matematik kommer det också bli meningsfullt för dem. Som peda-goger och lärare har vi ett viktigt uppdrag, att få barn och elever från förskolan och uppåt att på ett lustfyllt,utvecklande och lärofyllt sätt skapa förutsättningar för en grundläggande uppfattning av tal och begrepp därfingerräkning är ett steg i utvecklingen för att tillägna sig aritmetiska färdigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)