Livsmedel online : Insikter från svenska konsumenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: De senaste åren har handel över internet ökat markant och inom segmentet livsmedel har utvecklingen gått spikrakt uppåt. Det senaste året mycket tack vare eller på grund av Corona pandemin. Syftet med denna studie var att undersöka hur svenska konsumenter upplever köp av livsmedel online utifrån de fem faktorerna: hemsidans utformning, risk, pris, produktsortiment och bekvämlighet. Utifrån detta kunde slutsatser dras rörande konsumenternas preferenser och i förlängningen dess påverkan på köpbeslutet. En kvalitativ studie gjordes genom semistrukturerade intervjuer med tio svenska respondenter som samtliga har beställt livsmedel online. Urvalet var litet och inte slumpmässigt utvalt, varför de inte kan anses representera en hel population. Respondenternas svar korresponderade generellt med det teoretiska ramverket. Av intervjuerna framkom särskilt vikten av en användarvänlig hemsida samt porträtteringen av produkterna på denna sida, samt att ett högre pris inte påverkade konsumentens benägenhet att handla i någon större grad. Vidare ansågs den upplevda privata risken vara låg. Dyrare eller mer exklusiva livsmedel föredrog respondenterna att köpa i fysiska butiker. Denna studie visar att ehandelsföretag som säljer livsmedel online ska fokusera på hemsidans användarvänlighet och porträttering av produkterna. Vidare bör de minimera konsumenternas upplevda produktrisk, hålla ett brett sortiment och inte nödvändigtvis erbjuda ett utbud av produkter av mer exklusiv karaktär. De behöver också kunna erbjuda fler och bättre leveransmöjligheter i framtiden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)