Verklighetsnära matematik : en studie av infärgning och autenticitet av uppgifter i läroböcker i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Läroplaner i matematik för gymnasiet tar upp att matematik ska kopplas till karaktärsämnen. Särskilt tydligt är det i läroplanen för Matematik 1a, som läses av alla elever på yrkesprogram. Skolverket har i en modul med titeln "Undervisa matematik på yrkesprogram" förtydligat vad som önskas i fråga om att koppla samman matematik med karaktärsämnen. Speciellt finns ett fokus på att uppgifter bör vara autentiska. Lärare låter ofta undervisningen utgå från en lärobok i matematik, snarare än från läroplanen. Det är därför viktigt att läroböcker har god överensstämmelse med läroplanen. Det föreliggande arbetet är en undersökning av huruvida läroböcker för Matematik 1A erbjuder stöd för att koppla samman matematik med karaktärsämnen, samt av i vilken utsträckning sådant stöd är autentiskt. Undersökningen består av analys av totalt fyra uppgifter hämtade från två olika läroböcker i matematik. Bedömningen av uppgifternas autenticitet görs med avseende på en modifierad version av ett ramverk som använts av Skolverket för att skapa instruktioner till hur man konstruerar autentiska uppgifter. Arbetets omfattning är mycket begränsat, varför inga säkra besked kan ges. Undersökningen tyder på att det i läroböcker för Matematik 1A görs försök att sammankoppla matematiken med karaktärsämnen, men att det finns brister i fråga om autenticitet av sådan sammankoppling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)