Hotellens hållbarhetsparadox

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att studera hållbarhet och hållbart HRM inom en hotellverksamhet och hur ledningen går tillväga med att kommunicera ut detta till sin personal. Studien ska bidra med en ökad förståelse för hållbarhet, hur man skapar socialt värde inom hotell och vilka utmaningar som finns med att förhålla sig till hållbarhet när gästerna är sensations- och nöjessökande. Frågeställningar: Vilken roll spelar hållbarhetsaspekter inom hotellbranschen samt vilka spänningar och utmaningar finns det för hotellverksamheter? Vilken roll spelar hållbarhetsarbetet i förhållande till serviceerbjudande? Hur kommuniceras hållbarhetsarbetet ut mot personal och gäster inom hotellverksamheter? Metod: Studien har utgått från kvalitativa intervjuer med komplettering av observationer och dokumentstudier. Intervjuerna har genomförts med anställda samt ledning inom MJ’S hotell och observationerna har skett i hotellets rum, restaurang och lobbybar. Dokumentstudierna har vi analyserat hotellets sociala medier, externa material från hotellet och deras lokala leverantörs hemsida. Slutsatser: I hotellbranschen strävar hotellverksamheter delvis efter att uppnå sociala, miljömässiga och ekonomiska hållbarhet. Det blir däremot en paradox mellan dessa hållbarhetsaspekter och ett för övergripande fokus på en av aspekterna leder till att en annan aspekt förbises. Hotellets ledning måste därför revidera och se över sina hållbarhetsstrategier utifrån de intressenter som anses mest värdefulla för hotellet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)