Är Python pyton? : Erfarenheter vid användning av programmering i matematikundervisning i grundskolans senaste år

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Matematiska institutionen

Sammanfattning: Hösten 2018 inrättades en reviderad läroplan för grundskolan och gymnasiet. Den största förändringen var att programmering har lagts till i matematik- och teknikämnena. Med detta kommer frågor om hur programmering ska användas i matematikundervisningen och samtidigt inte försämra elevernas kunskaper och resultat. I denna pilotstudie undersöks elever i årskurs 9 och deras kunskapsutveckling och attitydförändring när programmering används för att räkna på aritmetiska talföljder. För denna studie användes programmeringsspråket Python som är ett lämpligt nybörjarspråk i programmering. I resultatet finns det inte några större skillnader i kunskapsutvecklingen varken hos kontrollgruppen som endast fick grundläggande programmering, eller hos de andra klasserna som hade totalt 6 lektioner med programmering med matematisk inriktning. Det fanns inte heller några tydliga förändringar i elevernas attityd mot matematik och programmering.  I studiens slutsats belyses många förbättringar som kan göras för framtida studier samt hur verksamma lärare kan använda programmeringen i matematikundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)