Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Linnéa Sandberg; [2015]

Nyckelord: Estetiska läroprocesser; skola; barn; förskola; ;

Sammanfattning: AbstractStudiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett egetintresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssättoch till barns lärande. Studien består av en semistrukturerad intervju med tre förskollärare ochen musikpedagog som arbetar på en förskola med musikinriktning. Det sociokulturellaperspektivet på lärande genomsyrar denna studie. Insamlad data har analyserats ochdiskuterats utifrån Dysthes (003) aspekter på lärande ur ett sociokulturellt perspektiv.Dysthes skriver att lärande är situerat, huvudsakligen socialt, distribuerat, medierat och attlärande är ett deltagande i en praxisgemenskap. I resultatet presenteras de påverkansfaktorersom respondenterna i studien belyser. Påverkansfaktorerna är pedagogiska trender, skollagaroch styrdokumentens utformning som i sin tur skapas i sin kulturella, sociala och ekonomiskakontext. Resultatet kommer att redovisas i löpande text efter följande rubriker; samhälletspåverkansfaktorer på estetik, utbildningens betydelse för estetik samt möjligheter och hinderför kompetensutveckling inom estetik. I resultatdiskussionen kommer respondenternasperspektiv på påverkansfaktorer inom estetik diskuteras utifrån Dysthes tolkningar ochtidigare forskning. I metoddiskussionen diskuteras och problematiseras metodvalet i relationtill valt analysverktyg och studiens syfte. De etiska överväganden författarna har gjort underprocessen kommer även att diskuteras. Didaktiska konsekvenser kommer sedan redovisasutifrån studiens syfte vårt resultat och vår diskussion. Fokus kommer där att ligga vilkauttrycksmöjligheter barn får för att utveckla sin identitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)