Har kvinnor i styrelsen och CSR-arbete en motverkande effekt på uppkomsten av resultatmanipulering? : En kvantitativ studie om relationen mellan ansvarstagande och resultatmanipulering vid företagsförvärv med stock swap

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Resultatmanipulering är ett opportunistiskt beteende som förekommer i samband med företagsförvärv. Incitament för förvärvande företag att resultatmanipulera kan variera beroende på om det finns motverkande mekanismer i bolagsstyrningen. Forskare har tidigare poängterat att ansvarstagande är en motsats till opportunistiskt beteende och att ansvarstagande är en utmärkande egenskap för kvinnor och något som karaktäriserar CSR-arbete. Syftet med aktuell studie är därför att undersöka om CSR-arbete i bolagsstyrningen och andelen kvinnor i styrelser minskar förekomsten av resultatmanipulering ett år innan ett företagsförvärv med stock swap. Metod: Studien antar ett positivistiskt perspektiv med en hypotetisk-deduktiv ansats. Sekundärdata har inhämtats från databasen Thomson Reuters Eikon och Thomson Reuters Datastream genom ett kvantitativt tillvägagångssätt. En tvärsnittsstudie har designats och urvalet har slutligen analyserats i multipla regressionsanalyser med hjälp av Excel och statistikprogrammet IBM SPSS. Resultat och slutsats: Studien visar att CSR-arbete minskar förekomsten av resultatmanipulering inför företagsförvärv, vilket studiens litteraturundersökning givit anledning att förvänta. Däremot finner vi inget signifikant samband mellan andelen kvinnor i styrelser och resultatmanipulering inför företagsförvärv. Förslag till fortsatt forskning: Studier som undersöker samband mellan CSR och andra opportunistiska beteenden än resultatmanipulering. Vi skulle även önska studier som till större grad tar hänsyn till vikten av antalet kvinnor närvarande i styrelser för att påvisa kvinnors utmärkande egenskaper. Allra helst i samband med incitament för resultatmanipulering. Uppsatsens bidrag: Ur ett teoretiskt perspektiv bidrar denna studie genom att diskutera och empiriskt undersöka samband mellan kvinnor, CSR och resultatmanipulering. Studien bidrar även med ett alternativt sätt att undersöka CSR i kontrast till tidigare forskning som främst använt ESG poäng. Ur ett praktiskt perspektiv bidrar studien med information som kan vara viktig för målföretag som står inför att bli uppköpta och intressenter i analyser av aktievärden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)