Skräddarsydd kommunikation : Hur miljövänliga transporter bör kommuniceras enligt e-handelskonsumenten.

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Handel via internet har vuxit i rekordfart vilket har lett till fler hemleveranser och därmed fler transporter. Samtidigt ökar behovet av att minska konsumtionens klimatpåverkan. Symboler har varit ett frekvent använt verktyg för att förmedla produkters miljöpåverkan. Hur konsumenter anser att transportens miljöpåverkan sak kommuniceras är ännu ett outforskat område. Syftet med studien är att undersöka hur e-handelskonsumenter anser att kommunikation av miljövänligare transport bör utformas för att det miljövänligare alternativet ska framstå som mer attraktivt. Vidare vill vi undersöka om det finns skillnader och likheter i frågan mellan konsumenter med olika karaktärsdrag och i sådana fall vilka skillnader och likheter. Denna kvantitativa studie antar en deduktiv ansats där undersökningen utformas med tidigare forskning som bakgrund. En tvärsnittsdesign ligger till grund för det empiriska materialet och urvalet är e-handelskonsumenter av dagligvaror. Studiens resultat visar att enligt konsumenterna ska kommunikationen av miljövänligare transport bestå av formatet symbol och informationen ska ta hänsyn till att de motiveras mest av att göra gott för omvärlden och miljön, att ta eget ansvar samt att förstå konsekvenserna av sina val. Det största hindret enligt konsumenterna är pris. Vidare upptäcktes vissa samband mellan konsumenternas karaktärsdrag och vilken kommunikation de anser gör den miljövänligare transporten mer attraktiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)