Processutveckling i ett tjänsteföretag med unik kvalitétsgaranti : Fallstudie vid Radonkonsult AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

Sammanfattning: I denna fallstudie kommer ett tjänsteföretags huvudprocess att undersökas. Processtyrning är identifierat som en viktig faktor för många organisationer och det finns flertal företag som har brister inom processerna. I tjänsteföretag är det viktigt att skapa en bild av huvudprocessen då det oftast existerar dolda brister som är tydligare i ett tillverkningsföretag i form av mer mätbara resultat. Syftet med rapporten är att kartlägga huvudprocessen hos ett tjänsteföretag med en unik kvalitétsgaranti samt identifiera brister och följaktligen formulera eventuella förbättringsförslag. Radonkonsult AB är ett av Sveriges ledande företag inom radonsanering med en av den högsta kundnöjdheten inom området. Bakgrunden i rapporten redogör företagets höga kundnöjdhet och beskriver fallföretagets slutprodukt, som alltid uppnår kundernas krav. Trots företagets höga kundnöjdhet uppstår det en del brister som påverkar hela organisationen och dess processer negativt. Bristerna har identifierats främst i organisationens huvudprocess och påverkar inte bara slutprodukten och dess kvalité utan även de anställda. Studien är en fallstudie där datainsamlingen bygger på intervjuer och observationer. Fallstudien kommer att redogöra vilka brister företaget besitter och varför de uppstår. De identifierade bristerna som analysen av fallstudien kommer att beröra är främst planering, kommunikation, stress och kvalitét. Med hjälp av litteratur från ett flertal författare så visade de att somliga verktyg har varit mer anpassade än andra jämfört med vilka förutsättningar organisationen besitter. Resultatet av fallstudien visar att företagets främsta brister är planering, kommunikation, materialhantering, felprioriteringar och stress. Verktyg som en processkarta, träddiagram och PDCA presenteras vidare i analysen som lösningsförslag för att se hur dessa brister bör motverkas och varför de bör motverkas. Följaktligen har potentiella förbättringsförslag framställts genom en prototyp av en alternativ kartläggningsbild av huvudprocessen. Kartläggningen lyfter de huvudsakliga bristerna och de påföljder som uppstår i huvudprocessens olika faser. Rapporten redovisar att fallföretaget bör ändra sitt planeringsarbete inför varje projekt samt att de bör använda sig av PDCA för att öka kvalitén och ständigt utveckla sin slutprodukt. Genom att fallföretaget utvecklar sin slutprodukt med hjälp av planeringsarbete och PDCA så uppnår de sin kvalitetsgaranti enklare och billigare. Kvalitetsgarantin är nödvändig för fallföretagets marknadsposition.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)